PROGRAM PRACY Z UCZNIEM MAJĄCYM TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ.

 

  

JOLANTA JASTRZĘBSKA

IZABELA KOSTKA-SKWARCZYŃSKA

ZSZ NR 1 i II LO we WŁODAWIE

 

 

 

I. WSTĘP.

 

W dzisiejszym świecie przy, bardzo szybkim tempie życia, coraz więcej uczniów ma trudności w uczeniu się. Rodzice, zaangażowani w pracę zawodową, mało czasu poświęcają swoim dzieciom, zrzucając obowiązek kształcenia, a także wychowywania przede wszystkim na szkołę.

            Tworząc niniejszy program chcemy wyjść naprzeciw potrzebom uczniów, którzy nie radzą sobie ze stawianymi im wymaganiami. Pragniemy umożliwić im normalne funkcjonowanie w zespole klasowym, bez poczucia zawstydzenia czy niższej wartości. Chcemy pomóc w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów, często łatwych, ale dla naszych uczniów niezrozumiałych.

 

 

 

 

II. ZAŁOŻENIA GENERALNE.

 

Program opiera się na następujących założeniach generalnych.

1.    Uczeń jest osobą, a nie obiektem nauczania, jest, zatem ponad programem, metodyką i wiedzą, obok nauczyciela.

2.    Program zakłada aktywność oraz indywidualizm ucznia.

3.    Pomoc dziecku mającemu trudności w nauce, przeprowadzenie diagnozy i zaplanowania działań mających na celu zmniejszenie zaległości, rozwinięcie podstawowych umiejętności matematycznych.

 

 

 

III. CELE EDUKACYJNE.

 

Opracowany przez nas program ma służyć osiągnięciu następujących celów:

1.    w zakresie rozwoju intelektualnego

·        rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem

·        rozwijanie pamięci, logicznego rozumowania i wyobraźni

·        kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów związanych z życiem codziennym

·        kształtowanie zdolności dostrzegania związków i zależności

·        pobudzenie aktywności umysłowej

·        kształtowanie umiejętności, pozyskiwanie informacji z tabeli, wykresów i diagramów

2.    w zakresie kształtowania postaw

·        kształtowanie pozytywnego stosunku do podejmowania aktywności intelektualnej i rozbudzenie ciekawości intelektualnej

·        kształtowanie wytrwałości w zdobywaniu wiedzy i umiejętności

·        wyrabianie systematyczności pracy

·        nabycie umiejętności dobrej organizacji pracy, właściwego planowania nauki

·        rozwijanie umiejętności pracy w szkole w zespole

·        kształtowanie postaw samodzielnego dochodzenia do wiedzy

·        rozwijanie asertywnych zachowań przy prezentowaniu własnych rozwiązań i wyników

·        umacnianie wiary we własne siły

·        rozwijanie umiejętności wypowiadania się

·        kształtowanie pozytywnych relacji nauczyciel-uczeń

 


     IV. DZIAŁANIA

 

 

LP

Zadanie

Formy, metody

Termin

Uwagi

1.

Przeprowadzenie diagnozy wstępnej.

·        analiza dokumentacji (świadectwa, wyniki testów, egzaminów, zaświadczenia),

·        ankiety badające sposób uczenia się, uwarunkowania osiągnięć edukacyjnych,

·        testy badające możliwości intelektualne uczniów,

·        test „na wejście” określający aktualną wiedzę i umiejętności

VIII

 

 

IX

Test –określający sposób uczenia

2.

Zróżnicowanie pracy na lekcji uwzględniające uczniów z trudnościami.

·        motywacje

·        metody aktywizujące

·        praca w grupach

·        prace domowe dostosowane do możliwości ucznia

·        stosowanie pomocy naukowych (słowniki, encyklopedie, modele, czasopisma, filmy edukacyjne, komputer)

·        stopniowanie trudności zadań

·        sprawdziany z małych partii materiału

·        rozwiązywanie zadań, problemów dotyczących życia codziennego

Na bieżąco, w trakcie realizowa-nia programu

 

3.

Organizacja zajęć pozalekcyjnych.

·        nadrabianie zaległości w nauce

·        stosowanie wzmocnień pozytywnych

·        pomoc koleżeńska

·        organizacja naukowego sos

Na bieżąco.

W trakcie realizo-wania programu (1-2 godz. tygodniowo)

4.

Współpraca z pedagogiem, psychologiem bądź poradnią.

·        cykl godzin wychowawczych dotyczących efektywnego uczenia się, radzenia sobie ze stresem

·        rozmowy konsultacyjne, indywidualne

W miarę potrzeby.

 

5.

Współpraca z rodzicami.

·        ankiety badające sytuacją rodzinną, stosunek rodziców do wykształcenia

·        rozmowy

Na bieżąco.

 

6

Diagnoza.

·        analiza wyników nauczania

·        rozmowa z nauczycielami uczącymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 


V. OPIS PROCEDUR OSIĄGANIA CELÓW.

 

            Osiąganie celów edukacyjnych jest jednym z najważniejszych zadań współczesnej szkoły. Dlatego też procedury ich osiągnięcia muszą być przejrzyste i możliwe do wykonania, dostosowane do potrzeb intelektualnych ucznia.

            Szczególną uwagę należy przywiązywać do stopniowania trudności. Zaczynać od tego, co znane, a następnie analizować problemy bliskie problemom z życia codziennego. Należy uczyć algorytmów, rozwiązywać zadania przez analogię. Jednak nie należy zaniedbywać twórczego myślenia.

            Cele edukacyjne i wychowawcze powinny być osiągnięte przez:

·        stosowanie różnorodnych form i metod pracy z uczniami,

·        stałe utrwalanie wiadomości i umiejętności,

·        stosowanie pomocy naukowych w przemyślany i uzasadniony sposób,

·        stosowanie metod aktywizujących.

Przy wyborze metod nauczania należy pamiętać, że najskuteczniejszymi są te, które wymagają aktywnego udziału uczniów.

Tzw. stożek Dale’a wskazuje zdolność zapamiętania informacji:

 

 


VI. OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ.

 

            W rezultacie uczenia się uczeń powinien osiągać:

·        umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem i jego interpretacji

·        umiejętność opisywania diagramów, wykresów i tabel, przedstawianych słownie oraz zaobserwowanych w otoczeniu

·        umiejętność rozwiązywania problemów związanych z życiem codziennym

·        umiejętność właściwego planowania nauki, a co za tym idzie systematyczność, wytrwałość w zdobywaniu wiedzy

 

 

VII. PROPOZYCJE METOD OCENY TYCH OSIĄGNIĘĆ:

 

            Ocena osiągnięć jest niezbędna dla ucznia jak i nauczyciela. Uczeń potwierdza lub neguje ocenę. Kontrola jest sygnałem do uzupełnienia niedociągnięć i motywuje do dalszego kształcenia. Nauczycielowi dostarcza informacji o poprawności stosowanych metod i stopniu osiągnięcia celów.

            Sprawdzanie postępów uczniów może odbywać się w formie:

·        odpowiedzi ustnej,

·        pracy pisemnej (sprawdziany, testy),

·        zadań i prac praktycznych,

·        obserwacji uczniów w toku pracy,

·        projektu.

 

            Istotną kwestią jest przejrzystość kryteriów i konsekwencja w ich stosowaniu.

 

DO GÓRY STRONY